tisdag 16 mars 2010

Förmiddag i mars

16 mars. Snöyra ute.Det är tyst i huset. Abi-dottern sover antagligen. Familjens manliga medlemmar har för länge sedan farit till sina arbeten. Själv har jag suttit ett par timmar och skrivit på ett studiearbete. Känner att det är dags att göra något annat nu.Vädret ute är tyvärr inte lockande alls. Mars skall ju vara sol och långpromenader. Sedan många år tillbaka har jag alltid min vintersemester i mars.
Hanna S Backman hade en tänkvärd artikel i gårdagens VBL med rubriken Rent samvete eller ren stress. Hon frågade bl.a.vem som myntat uttrycket att det viktigaste är att göra sitt bästa."Det står helt utan logik, för både bra,bättre coh bäst kan bli bättre", säger hon. "Det är en cirkel som inte tar slut innan den klipps av". Hmmm... artikeln väcker tankar speciellt som jag själv den senaste tiden använt uttrycket i samtal med studentskrivande dotter. Om man gjot sitt bästa för dagen varför är man då inte nöjd, får man vara nöjd? Måste allt alltid bli bättre?

I mitt eget skrivande idag blev det inte så bra som jag önskade. Mina tankar fick ingen klar struktur. Men det får duga! För dagen är jag nöjd. Nu väntar mera praktiska utmaningar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar