tisdag 2 mars 2010

KASAM o LIVET


Livet är likt en flod. Ingen av oss går säkert på dess stränder. Det finns också bifloder , en del går till lugnare vatten, andra till farliga vatten och virvelströmmar. Vad är det som gör att vissa människor orkar simma vidare trots motströmmar och att de ständigt utsätts för stress och påfrestingar? Antonovsky menar att människors simförmåga bestäms av ens KASAM och där för klarar sig olika människor olika trots att floden är den samma. Kasam (sense of coherence) innebär en känsla av sammanhang och är den starkaste motståndskraften för att motverka stress.

Några möten med olika människor idag samt en reflektion över ett pågående skrivarbete gav mig anledning att åter en gång återvända till Antonovskys Hälsans mysterier.

För att själv försöka motverka den stress som brukar innfinna sig på senvåren tänker jag i kväll långsamt sänka mig för några sekunder åt gången i havet vid Havsbadet.

Jag ser fram emot alla härliga dagar i mars då det är fruset på morgnarna och solen tittar fram och värmer på eftermiddagen. Jag har semesterdagar kvar.

2 kommentarer:

  1. Lena, det var ett vackert och tänkvärt inlägg. Har du eller Antonovsky några tips på hur man kan öka känslan av sammanhang?

    SvaraRadera
  2. Jag skall försöka återkomma till Antonovsky.//Lena

    SvaraRadera