onsdag 24 februari 2010

Riksväg8


I morse var det -29.5 grader, precis här, när jag startade resan till Vasa. Vilken tur att jag fick samåka från Närpes. Restiden förkortas avsevärt när man har sällskap. Svenska Österbottens förbund för utbildning och kultur hade styrelsemöte. Denna gång i Gamla Vasa där SOFUK för övrigt har stora byggprojekt på gång. På hemvägen lyssande jag på radio. "Inget annat land i Norden än Finland har brödköer", sade man på radio. I Vasa kämpar man hårt för att hitta en tomt och få ett byggnadslov för hemlösa missbrukare. Projektet möter kompakt motstånd. Man häpnar över människors intolerans. Medan jag kör vidare minns jag plötsligtUlrika Bengts film Riksväg 8. Den gjordes kanske i slutet på 80-talet. Jag minns att jag tyckte mycket om den.Någon annan som minns den?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar