söndag 7 februari 2010

Zumba!

I en finsk vävbok läser jag följande:"Isoäitini Hulda Larsson kuoli 50-luvulla.Perin kolme sataa kruunua ja sain valita ajokortin ja kangaspuiden välillä. Itsestään selvä valinta oli kangaspuut.Björkhagein kolmiossani rakensin ensimmäisen loimeni. Räsymattoloimi.Se oli ONNEA!" Idag skulle jag välja som Hulda Larsson! Min bil står ändå ofta på en gata inne i stan eller på skolans parkeringsplats! Förra veckan fick jag lifta in till fullmäktigemötet( ok, det gick bra, jag kom i tid).

Tillbaka till vävboken. Mattorna i boken har så vackra namn! Namn som inspirerar.Hör här! Albertina! Sinisiä aaltoja!Orvokki! Yö ja päivä! Tansssi sambaa kanssani! Kesälintu! Ruusupolku! Jag har också namngett några av mina mattor. Min första långa matta som jag höll på och vävde ungefär samtidigt som tåget körde på min bil (ja, jag fick ha den en dag till Vasa) döpte jag till Det blå tåget. Den följande mattan kom att heta BlueMan. Det var faktiskt BlueMan himself som gick på gatan när jag tittade ut genom fönstret, därav namnet. Den jag nu väver kommer att få namnet Zumba därför att alla mina kvinnliga vänner pratar om det nu, det tycks vara högaktuellet här i stan. Någon gång i vår väver jag Kulkurin Morsia, helt enkelt bara för att det låter som en glad, litet vild matta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar